Saturday, July 23, 2011

Saya nak ubat kentut

Urmm... ketam batu tak tau nak mula dari mana, kisah ni berlaku minggu lepas.. Masa tu mr ketam pergi ke klinik untuk mendapatkan ubat. Eh.. eh... bukan ketam batu yang sakit. Tapi adik ketam yang tak berapa sihat. So ketam bawalah dia pergi ke klinik.

Time kami perhi klinik tu orang dah ramai... adalah dalam 20 orang yang sedang menunggu termasuk ketam batu dan adik. Lepas jer buat pendaftaran, kami pun duduk di bangku yang telah di sediakan oleh pihak klinik, Sambil kami duduk tengok tv, kami terdengar perbualan seorang pakcik dan doktor...

Kalau korang nak tau... teruskan mengiring... 



Doktor : Assalammualaikum pakcik... Apa khabar..?

Pakcik : Waalaikummusalam doktor, Khabarnya kurang baik, sebab tu saya datang jumpa doktor..

Doktor : ( tersengih-sengih malu ) Ye lah.. yang datang jumpa doktor semuanya yang kurang sihat. Boleh saya tahu pakcik ni sakit apa..?

Pakcik : Macam ni doktor... saya ni sihat, cuma tak boleh nak kentut. Ubat kentut ada tak doktor..?

Doktor : ( sambil mengerut dahi ) Ubat kentut yang macam mana pakcik maksudkan..?

Pakcik : Saya ni dah 3 4 hari takmau berak.. Jadi saya nak ubat kentut sebabnya nak buang angin bagi senang "benda" tu keluar.

Doktor : Ooo... saya paham.. Macam ni lah pakcik, nanti balik pakcik makan buah betik yer...

Pakcik : saya tak boleh makan betik doktor..

Doktor : Kenapa..?

Pakcik : Sebab saya ada kencing manis...
( sebenarnya ketam batu pun tak tau ape kaitan kencing manic dengan betik )

Doktor : Kalau macam tu pakcik cuba makan sayuran.

Pakcik : Sayur apa yang pakcik kene makan?

Doktor : Pakcik makan kacang bendi.. bagus untuk pakcik.

Pakcik : Er... Kalau doktor nak tau, sebab makan kacang bendilah saya tak boleh berak..

Doktor : Er.. er.. er.. ( terdiam )

Kami yang duk kat luar tu semua pakat gelak... termasuklah nurse yang jaga kaunter pendaftaran. Confirm lepas ni doktor tu mesti fikir 3 4 kali sebelum tanya soalan kat pesakit dia.

Segmen : Kami Blogger 1Malaysia

Segmen : Kami Blogger 1Malaysia

Hai..hai..dan hai semua, Kali ni ketam batu nak join segmen yang sangat best. Segmen ni dibuat oleh cik POP

Berikut adalah syarat-syarat yang telah dibuat oleh cik POP 

1. Letak banner di atas dan linkkan ke entri ini

2. Tajuk : Segmen Kami Blogger 1Malaysia

3. Wajib jadi follower

4. Like page fb dan follow twitter

5. Lepas dah letak banner , bgtaw dari negeri mana

6. Letak Bendera negeri anda

7 . Letak lagu negeri anda

8. Tag kan 2 orang 

9. Tinggalkan URL korang dalam entri ini 

Bendera Negeri Perak

Blogger Negeri Perak

Lagu Rasmi Negeri Perak Darul Ridzuan

Dilanjutkan
Allah usianya Sultan
Adil dan murah
Memerintah watan

Ditaati rakyat
Kiri dan kanan
Iman yang soleh
Allah kurniakan

Allah berkati
Perak Ridzuan
Allah selamatkan
Negeri dan Sultan.


Ok.. selesai dan Mr. ketam nak tag

Thursday, July 21, 2011

Betul ke ada benda lebih "stim" dari rokok...?

Er.. er... Ketam batu tak hisap rokok, kalau nak tau hisap rokok ni "stim" ke tak, korang tanyalah pada dorang yang hisap rokok. Yang Mr. ketam tau, dorang cakap hisap rokok memang "stim". Kalau nak lebih "stim" hisap lepas makan, Tak pun time "melabur". Yang tulah time paling "stim" hisap rokok. 

Sentuh bab hisap rokok, ketam batu teringat time lepak-lepak kat Lumut. Korang semua tahu kan Lumut kat mane? Bagi yang tak tau google jer map negeri Perak. Lumut terkenal dengan bandaraya Navy, suatu hari tu ketam batu jenjalan mengiring kat area Lumut, Lepas tu kami lepak-lepak kat tepi laut... Nama tempat tu Dataran Lumut, Bes wo.. tengok keindahan laut.. Time tu ada sorang "brader" Navy nih.. Kitorang pun sembang-sembang... macam dah 3 bulan kenal kami sembang ngan "brader" tu..


cari kat google
Abg Navy : Kau hisap rokok tak..?

Ketam batu : Er.. tak hisap bang. Kenapa..?

Abg Navy : Baguslah... Kalau kau nak hisap rokok, baik kau hisap dari kecik sebab cepat sikit kau "mati pucuk". Jangan nak mengade ngade umur dah 20 baru nak hisap rokok.

Ketam batu : Er.. bang. Ape kaitan hisap rokok dengan mati pucuk..?

Abg Navy : Apesal la "bengap" sangat budak nih..? Kau tau tak hisap rokok tu tak baik untuk kesihatan.

Ketam batu : Ooo... yang tu saya tau bang. ( sambil tersenyum )

Abg Navy : Ha.. kalau tau baguslah.. Tengok macam aku.. dari kecik aku tak hisap rokok sampai sekarang. Tapi aku hisap benda lain. Lagi "stim" dari rokok..

Ketam batu : Aiks.. Biar betul ni bang. Abang hisap ape...?

Abg Navy : (senyum)... Yang tu kamu takyah tau, nanti bila kamu dah kawen... kamu tau la ape yang kamu hisap..

Ketam batu : ( sambil mengaru kepala )... Lorh.... abang ni potong stim betul lah. mentang-mentang lah aku bawah umur, bley plak dia berahsia dengan aku.

Ha... korang semua jangan pikir sekarang k.. nanti bila korang semua dah kawen, baru korang pikir benda ni.

Wednesday, July 20, 2011

Saya Dari Universiti Malaysia Sabah

Ermmm.... Dari pagi tadi ketam batu takde mood nak mengiring... Tadi Mr. ketam mengiring ke blog cik pelangi chenta, ternampak dan terbacalah mengenai segmen ini.. Jadi untuk menghilangkan rasa bosan, ketam batu pun joinlah.. Ha...Korang semua mesti nak tau kat mana ketam batu belajar kan..??? Come to papa..

Jom kita mengiring....




    - Nama panggilan dunia alam maya (blogging)
 Mr. Ketam batu

- Nama Panggil dunia realiti
 Hafizan @ Pijan

    - Sekarang ni Mr. ketam batu masih lagi seorang mahasiswa Universiti Malaysia Sabah

    - Mr. Ketam batu sedang melanjutkan pengajian dalam bidang
Ijazah Sarjana Muda Sains Sosiaol dengan Kepujian Sosiologi dan Antropologi Sosial


Kalau korang nak join, korang boleh klik kat banner tu k...

BLOGGER GILA CEKAL KEMBALI

Santai Bersama BEN ASHAARI

Perghhhh.... Bau telo..!!! Saya dan Awak terus ketawa guling-guling

Follower atau Trafik : mana lagi penting...?


Hamboi... syoknye korang mengiring. TQ.. TQ.. Toce..Toce.. Terima kasih semua sebab sudi mengiring bersama ketam batu. Mr. ketam sayang korang sebab korang setia mengiring ke blog ketam batu yang tak seberapa ni. Yang ada dalam ni hanyalah carutan si ketam batu... Kalau ada input yang berguna korang bolehlah amalkan, tapi kalau input yang negetif tu, "sendiri mau ingatlah k".. Bak kata orang, nikmat yang dikecapi bersama, jika membuahkan hasil jangan lepas tangan k. hehehe..

Entri kali ni ketam batu nak cerita tentang follower atau trafik, mana lebih penting..??? Eh.. jap, sebelum tuh, korang tau ke apa itu follower dan apa itu trafik..? Ok... memandangkan follower Mr ketam kebanyakannya adalah bloggers baru, so Mr ketam dengan rasa rendah hati nak terangkan pada korang apa itu follower, dan apa itu trafik..

"Follower" dalam bahasa melayu ialah pengikut. Dalam dunia blogging, follower adalah orang yang mengikut perkembangan blog kita. Tak kiralah sama ada dia pengikut pasif atau pengikut aktif. Maksudnya disini, follower pasif ialah orang yang sekadar klik "button follow" dan sebulan sekali baru dia mengiring ke blog kita. Manakala follower aktif ialah orang yang sentiasa ikut perkembangan kita. Atleast, seminggu sekali sudah memadai..

"Trafik.. dalam bahasa inggeris dan melayu ianya tetap trafik. Tapi, dengan erti kata lain trafik ialah lalu lintas. Apa pentingnya trafik kepada blog kita..? Dengan adanya trafik yang tinggi, segala entri atau keyword yang ada di dalam blog kita lebih memudahkan mesin pencari @ search engine. Ermm.. korang paham tak maksudnya. Ok... kalau korang masih tak paham, korang taip keyword "mengiring bersama" di googe search. Ketam batu harap korang lebih paham bila buat secara praktikal..

Secara peribadi, ketam batu lebih suka kepada trafik dan trafik adalah amat penting bagi sesebuah blog. Namun begitu, tanpa follower, kebarangkalian untuk trafik blog korang naik adalah kurang dan ianya akan menjejaskan prestasi blog korang. Jadi.. follower dan trafik adalah 2 perkara yang berbeza tetapi mempunyai fungsi dan hubungkait yang sangat rapat.

Kesimpulannya... follower dan trafik adalah sama penting walaupun ianya adalah 2 perkara yang berbeza. Tanpa follower, blog korang tidak akan mendapat trafik yang tinggi, dan tanpa trafik juga blog korang tidak akan mendapat ramai follower. 

Mr ketam ucapkan terima kasih banyak-banyak sebab korang setia mengiring bersama ketam batu...

Terima kasih...

Tuesday, July 19, 2011

10,000 senarai blogger malaysia terkini

Yeahhh... no 123.
Hai bloggers, hari ni korang semua apakhabar? Ketam batu harap korang semua sihat selalu hendaknya. Kalau ada yang kurang sihat, Mr. ketam nasihatkan cepat-cepat pegi makan ubat ok..

Kali ni Mr. ketam tak mau cakap banyak, sebab nanti korang semua semakin bertambah sayang dengan Mr. ketam, hehehe... ketam batu gurau je lah.. tak sayang pun tak pe.. 

Korang semua dah check ke belum blog korang ranking keberapa dalam list 10,00 bloggers kat Malaysia..?

Ketam batu baru jer lepas check... Korang boleh nampak kan gambar kat atas tu.. Syukur...

Dalam 10,000 blogger kat Malaysia, blog ketam batu ranking ke 123.. cantik betul no tuh.. ^_^

Kalau korang semua belum check...apa kata korang pergi check sekarang.


Setia disini ok..!!!

Pengajaran filem KL gengstar



Perghhh... Filem nih memang terbaiklah. Dalam banyak-banyak filem aksi melayu yang ketam batu tengok sebelum-sebelum ni, KL Gangsterlah yang terbaik. Aksi gaduh-gaduh dalam filem tu memang nampak "real", setaraf dengan filem aksi luar negara. Kepada mereka yang belum tengok, ketam batu rasa lebih baik korang cepat-cepat pegi tengok k.. Manyak syok wa cakap sama lu beb...!!!


mintak dari google

Lagi satu, Kalau sebelum ni filem melayu atau drama-drama melayu asyik buat babak yang sama ( cinta-cintun ), tapi kali ni KL Gangster antara filem lain dari yang lain. Dalam filem tuh, takde pun babak i love u, u love me... Mr. ketam memang respect habislah dengan dia punya pengarah filem. Kalau terus macam ni, tak mustahil satu hari nanti filem melayu akan bertambah maju. setaraf dengan filem-filem asia yang lain..


Korang semua tahu tak filem tu sebenarnya ada "mesej" yang tersendiri...??? Kalau tak tahu, Jom... Mr ketam tunjukkan apa makna tersirat atau pengajaran yang boleh kita ambil dari filem KL Gangster.

1 - Jangan terlibat dengan mana-mana kumpulan samseng.

2 - Tiada jalan mudah untuk mendapatkan wang ( untuk hidup senang )

3 -  Setiap perbuatan yang buruk pasti akan dibalas ( samaada cepat/lambat )

4 - Jangan bermusuhan sesama sendiri (adik beradik )

5 - Pentingkan semangat setiakawan
( kawan time senang ramai... tapi time susah, ramai yang lari )

6 - Perpecahan sesama sendiri tidak mendatangkan keuntungan

7 - Melayu gaduh sama melayu, bangsa lain dapat keuntung

Monday, July 18, 2011

Nak senyum pun susah ke...


Salam... selamat petang semua. Wah.. wah... senyum ea koang semua. Happy nampak... Ada pape yang menarik ke.? Cecite..cecite.. teman nak tau jugak citenye... Kome-kome ni asyik senyum jer krojenye.. baguih le... banyakkan manis dalam senyuman, kalau kome-kome selalu senyum, orang lain yang tengok pun senang hati. Silap-silap ada yang mintak no telepon sebab nak berkenalan.. Tak gitu kate ko... hehehe.. 

Ha.. kali ni ketam batu nak cakap tentang senyum... Sebelum tu, 1..2..3... Senyum...!!! Kan manis kalau korang semua senyum. Uikss.. Tipah... kat celah gigi kamu ade cili ah... Takpe.. takpe.. yang mana ada cili kat gigi tu cepat bersihkan. Kalau orang ternampak malu pulak.  Silap-silap ada mamat yang cakap "u ni tak ayu la... ada cili hijau kat celah gigi". Adus.. kalau kena tegur macam tu terasa hilang keayuan..

Sebut pasal senyum... semua orang mampu tersenyum. "senyum tak perlu kata apa-apa"....  Bak kata orang, tambahkan manis dalam senyuman, Ketam batu rasa tak rugilah kalau korang senyum. Sebaliknya ramai yang suka bila korang senyum... Bila ramai yang suka, mesti kita rasa gembira..

Jom kita senyum beramai-ramai... 1..2..3... senyum...!!!

ambil dari google

Ben Ashaari mengiring bersama ketam batu


Yeeeaaahhhhh..... Mr. ketam sangat hepi hari ni (18 julai 2011). Aku rasa macam nak melompat jer. Korang semua nak tau tak sebab apa..??? Sebabnya idola Mr. ketam dalam dunia blogging mengiring bersama ketam batu. Yiiba-yiiba.. angere-angere... Banyak syok..!!! Aku asyik senyum jerk dari tadi. Korang semua jangan jeles k, Ketam batu macam tak percaya jer yang Abg Ben singgah blog Mr. ketam dan terus mengiring kat blog ni.

Sebenarnya dah lama aku  tunggu saat ni.  Aku tak sangka yang Abg Ben akan singgah blog aku. Aku memang teruja giler beb..!!! Blogger 1 Malaya follow blog aku.. Weh.. korang semua.. Aku nak gtau kat korang yang aku sangat bangga... hehehe... korang semua jangan marah aa... nanti kena jual.. !

Ok..Ni aku ada sikit ucapan buat Abg Ben... ( harap-harap Abg Ben baca ucapan ni )

Abg Ben... Ketam batu ucap terima kasih banyak-banyak sebab sudi mengiring bersama ketam batu. Mr. ketam memang respect dengan gaya penulisan Abg Ben yang bersahaja. Dari dulu lagi ketam batu selalu duk usha blog Abg Ben.Walaupun entri Abg Ben bersahaja, tapi kat dalam tu ada moral dan pengajaran dia. Abg Ben buat entri memang menarik..Ringkas tapi ada mesej tersendiri. Ketam batu harap Abg Ben terus jadi blogger no 1 Kat Malaysia ni. Thats All.... Selamat maju jaya Abg Ben..!!!

kawan-kawan blogger yang lain, korang boleh usha blog Abg Ben kat sini... Ben Ashaari

Sunday, July 17, 2011

Awek kelantan tanggal baju di studium

Sengaja dihitamkan...kalau nak tengok "roll kebawah"

Panas... panas... panas... memang panas... Laris macam goreng pisang panas. cepat jer gambar ni tersebar. Baru jer dorang upload kat facebook, Satu Malaysia dah tahu tentang gambar ni... Canggih betul zaman sekrang, maklumat sepantas kilat. Tak macam zaman atuk nenek kita dulu-dulu.. berbulan-bulan baru dapat tahu maklumat yang di sampaikan kepada orang lain.



Ha... korang nampak tak gambar di atas tuh...? Ketam batu bukan nak mengaibkan mana-mana pihak, Tapi sendiri mau ingatlah. Kalau korang buat jahat, jangan nak tunjuk pada orang lain. Bak kata orang tua-tua.. "jangan buka pekong didada".. Kalau dada korang busuk, korang tak perlu bagitau pada orang lain, sebab orang lain ada dada yang lagi busuk dari korang.

Aiiishhh.... Apa nak jadi dengan bangsa kita, Sedih Mr. ketam tengok bangsa kita jadi macam ni. Tak macam dulu-dulu.. Bangsa kita bersatu usir penjajah. Tapi zaman sekarang, bangsa kitalah yang menghancurkan bangsanya sendiri.

Kalau bab nak menjatuhkan bangsa sendiri, koranglah nombor satu... Tapi bila ajak bersaing dengan bangsa lain, koranglah yang mula-mula mengutuk, menghina dan memfitnah orang yang bersaing dengan bangsa lain. Apa dah jadi...??? Kemana hilangnya maruah kita... Lebih-lebih lagi kita ni orang islam.

Ketam batu sendiri tak tahu gambar ini "diphotoshop" atau tidak... korang sendiri boleh menilai sama ada ianya adalah gambar edit atau bukan..

p/s : gambar diatas korang sendiri "detect" sama ada dia adalah lelaki atau perempuan.

Contest blog saya comel


Hai kawan-kawan semua.. hari ni Mr ketam telah di tag oleh salah seorang sahabat blogger.
Mr ketam nak ucapkan terima kasih kepada Noor H sebab telah "mengetag" nama Mr Ketam.

First.. Boleh tak ketam batu nak menjerit sekejap..??? Boleh kan..? korang memang sporting... YEEAHHHHHH..... !!! Aku hepi hari ni, sebabnya inlah kali pertama rakan blogger tag nama aku. Fuhhh... maunyer tak riuh sekampung.. Ofkos la aku riuh.. "first time" beb..!!! Nikmatnya bagai malam pertama.
HaHaHaHaHa... (ketam batu gelak jahat)

Second,Mr ketam nak bagitau korang semua, contest ni telah dianjurkan oleh Cik Unknonymous. Kalau korang semua berminat untuk join, korang boleh klik kat nama Cik Unknonymous

Ok.. Kat sini ketam batu nak tag...


OK... GOOD LUCK UNTUK SEMUA...

Lelaki "gay" kena raba di studium

Eeee... ape ni? Geli la... Geli mr ketam dengan bila orang asyik sebut tentang "GAY". Apa itu "GAY"..? Bes sangat ke kalau jadi "GAY".. Er.. Er.. Er... Aku tak nak lawan "pedang" k. Kalau nak Lawan tikam-tikam boleh lah.. Tak mengasyikan langsung kalau main lain pedang.

Mr ketam nak tanya korang, betul ke zaman sekarang ni golongan "GAY" makin ramai..? Kat Malaysia sekarang pun dah ramai yang jadi "GAY". Huh.. serius betul masalah ni. Eh... serius ke? Kalau serius kenapa kerajaan macam tak pandang berat akan masalah ni? Maybe ada "benda" yang lebih serius dari perkara ni.

Kalau dulu, orang cakap pasangan "GAY" susah nak dikenalpasti sebab diorang serupa macam kita. Yang bezanya cuma citarasa seksual mereka lebih kepada kaum sejenis. Apalah yang bestnya kalau tengok barang sendiri..? Ermm... citarasa kita berbeza kan, setiap orang tak sama.



Ha.. Korang nampak tak pasangan "GAY" kat dalam gambar tu...? Pergghhh.. "minah" tu pakai bra warna hitam beb...!!! seksi gitu lorh... Gambar tu Ketam batu dapat dari pakcik google. Memang dahsyat lah dorang ni.. siap bercium.. dan yang sorang lagi ambil kesempatan raba "breast minah" tu.. hehehe.. ade ke pun breastnye..??? saiz 30 kot.  huhuhu.. kecik sangat. 

Ketam batu sebenarnya kesian kat golongan wanita. Korang semua tahu tak kenapa..? Sebabnya... sekarang ni semua orang tahu yang jumlah kaum adam lebih sikit daripada jumlah golongan kaum hawa. Mr ketam kesian sebab tak lama lagi orang perempuan terpaksa berebut-rebut nak dapatkan calon suami terbaik. Dan munkin jugak lepas ni ramai perempuan terpaksa bermadu..

Lelaki-lelaki yang di luar sana, tolonglah jangan tambah bilangan "GAY" di Malaysia ok. I tak sanggup "nyah" nak jadi madu kepada pasangan "GAY"... hahahaha... renung-renungkan...

Saturday, July 16, 2011

Cara ketahui berat blog

Dacing penimbang


Salam semua.. Korang perasan tak petang tadi blog Mr. ketam dalam keadaan kelam kabut..??? Widget ntah hilang kemana, semuanya berhambur... template pulak bersilih ganti. Korang semua tahu tak sebab apa? Semua tu bukan masalah yang di sengajakan. Ketam batu minta maaf kepada semua blogger yang mengiring bersama ketam batu petang tadi.

Sebenarnya, Mr. ketam berusaha untuk buat yang terbaik dalam mengemaskini "berat" blog ketam batu. Korang mesti tak suka kalau menunggu lama untuk mengiring kesini. Betul tak..? Mr. ketam tau.. kalau blog yang berat korang mesti bosan menunggu. Sebab itulah ketam batu cuba untuk meringankan blog ini..

Alhamdulillah... sekarang ni blog Mr. ketam dah tak berat.. Kalau dulu berat blog ni lebih 100kb, tapi sekarang tak lagi. Korang semua kalau nak 'check' berat blog, korang boleh ke website ni...iWEBTOOL Korang timbanglah sendiri yea.. kalau terlambat berat, tu dah "obesiti" namanya. Jadi korang berusahalah untuk dietkan blog korang k.

Selamat "mendietkan" blog korang.

Terima Kasih Buat Mereka

Yeayyy... Boleh tak kalau ketam batu cakap ketam batu GEMBIRA di awal pagi macam ni..??? Boleh kan..??? Korang semua tak marah kan...??? dan yang penting korang sayang Mr. ketam. Betul tak..??? er.. er... er.. rasanya pertanyaan akhir tu tak betul. hehehe... Mr. ketam gurau jerk.

Sebenarnya ketam batu GEMBIRA sebab senarai follower Mr. ketam dah sampai 400 orang. Ramai tuh..... Mr. ketam mengambil masa setahun untuk dapat follower sebanyak ni.. Syukur Alhamdulillah... harap-harap follower Mr ketam terus setia mengiring bersama ketam batu. 

Mr. ketam tak harapkan follower yang ramai samapi ribu - riban. Apa yang penting bagi  Mr ketam ialah orang datang ke blog Mr ketam dan baca entri yang ada dalam ni. Mana yang baik boleh kita teruskan, dan mana yang kurang baik itu sama-sama kita perbaiki.

Ok... jom kita berkenalan dengan followe ke - 400 Mr ketam. Nama dia ialah... er.. er.. er... Mr ketam pun belum berkenalan dengan dia lagi sebenarnya. Jom kita megiring ke blog dia bersama-sama malam ni...




Ok... Ni link untuk korang semua mengiring ke blog cik Noor H


Kepada cik Noor H, Mr ketam ucapkan terima kasih sudi mengiring bersama ketam batu,
Kepada kawan-kawan bloggers yang lain... Mr. ketam gembira ada sahabat macam kalian..
Lot of Love....

Friday, July 15, 2011

Salah siapa...?



Aishhh... pansa salah, hujan pun salah. Manusia... begitulah sikapnya, selalu merungut dan mengeluh bila dapat sesuatu. Jarang sekali kita bersyukur dengan apa yang kita ada. Bila dapat kebaikan, kita terus leka. Bila di beri kesusahan barulah mengingati sang pencipta.

Korang tahu tak kenapa dunia semakin panas..? Ada orang cakap sebab hutan semakin banyak di tebang, Ada pula yang cakap sebab semua tu tanda-tanda akhir zaman, Lepas tu ada pulak yang cakap Tuhan sengaja bagi ujian pada hamba-Nya. Apa pun jawapannya, itu adalah pandangan masing-masing.

Ada pulak yang cakap dunia semakin panas sebab semakin perempuan pakai seksi-seksi. Perempuan banyak buat dosa.. Hamboi... korang suke-suke jerk cakap macam tuh eh. Habis tuh, yang laki tak buat dosa ke? Macamlah kau tuh lelaki suci.. Confirm masuk syurga....Demm....!!!

Ha.. ni lagi satu perangai manusia. Time senang.. time seronok.. time mengecapi nikmat bersama semua orang suka. Siap bangga dengan diri sendiri sampai canang seluruh pelusuk dunia. Tapi... bila time susah, time menanggung derita semua orang buat haluan masing-masing. Seorang pun tak tau kemana dorang menghilang.  
Jangan macam tu k... kita mesti terima hakikat yang kita manusia tidak sempurna. Masing-masing ada kelebihan dan kelemahan. Apa yang lebih kita teruskan untuk maju kehadapan. Apa yang kurang kita perbaiki dan saling menerima apa kelemahan orang lain.


Hati aku keras beb..!!! Tapi aku juga ada perasaan....


Comel bukan bayi ini..??? Yea.. sangat comel. sesiapa saja yang melihatnya pasti geram. Lihatlah... matanya yang bulat dan pipinya yang tembam. pasti ramai yang ingin mencubit dan merasi kegebuan pipi bayi tersebut. Namun, adakah kita tahu kisah disebalik bayi comel ini? adakah kita tahu apakah beban yang sedang ditanggung oleh ibubapa bayi tersebut? Apa yang kita buat untuk membantu mereka?

Di saat kita bergembira, kita alpa dengan nikmat yang kita kecapi. Kita tidak peduli apa yang orang lain rasai. Adakah kita sedari semua itu hanya seketika cuma, Ia boleh datang dan pergi tanpa kita sedari. Pernahkah kita menadah tangan bersyukur akan nikmat yang diperolehi berserta doa-doa untuk mereka yang sedang menerima ujian dari Illahi ?.

Yea.. memang benar apa yang tuhan berikan kepada kita adalah ujian untuk membuat kita menjadi insan yang lebih tabah. Tapi aku juga manusia yang lemah.. dan terkadang aku terpaksa mengadu kepada-Nya dek kerna ujian yang tidak mampu aku harungi. 

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.. Aku tahu akan hakikat itu.. Bahu yang menahan beban kesakitan lebih merasai dan lebih mengenali apa itu sakit berbanding dengan aku yang hanya melihat. Jangan terlalu gembira dengan nikmat yang diperolehi. Esok lusa bagaimana..? Masihkah ianya menjadi milik kita..?

Aku sungguh terharu membaca kisah seorang suami bernama TALIB yang begitu setia melayani isteri tercinta.  Tatkala sang isteri sedang menanggung kesakitan akibat "brain cancer" TALIB tabah menerima ujian yang diberikan kepadanya. Ujian demi ujian yang diharungi oleh TALIB, namun TALIB tidak berganjak dan sentiasa  berada disisi isteri tercinta.

Setelah setahun hidup bersama sebagai suami isteri dan dikurniakan seorang putera, tiada siapa yang menduga ianya merupakan permulaan sebuah penderitaan buat mereka..

Ikuti kisah Norma dan Talib di sini...

Talib dan Norma
Rafiq

Norma

Talib disisi Norma

Norma bersama Rafiq

Kesemua gambar dia atas diambil daripada Moon Punye Blog

kepada sesiapa di luar sana yang rasa ingin mengurangkan beban TALIB, korang boleh buat sumbangan ikhlas. Dan sama-sama kita berdoa yang terbaik untuk mereka. Amin.....

cimb

01070068677528

Noormawati Mohd Rasif

TALIB tidak ingin meminta simpati tetapi ini atas usaha yang dibuat Moon mungkin dengan cara ini dapat meringankan beban keluarga ini... Semoga mereka sekeluarga tabah menghadapi ujian ini...sangat kagum dan terharu dengan kesabaran dan kesetiaaan TALIB pada isteri tersayang.

Sekadar bantuan kepada rakan blogger ..



Disalin dari BEN ASHAARI

Hari nie ada special entry sikit...Aku sendiri tak tau nak start dari mana dan nak start macamana..

Kalau korang perasan sorang blogger nie.. nama dia Moon.. dia antara kawan yang terapat dengan aku.. dan kalau korang follow blog Moon.. korang mesti tau masalah yang dia dan keluarga tengah hadapi sekarang.. Sebenarnya Moon dah puas fikir panjang samada nak buat benda ni atau tak perlu... so sebagai kawan, aku rasa takde salah pon kalau Moon nak teruskan niat dia.. yang penting dia tau niat dia ikhlas...


-Norma-


Adik ipar Moon menderita menghidap cancer... memula aku dapat tau.. aku pon macam terkejut jugak.. sebab adik ipar moon nie baru jugak kahwin.. lepas tu mengandung.. dan Alhamdulilah selamat melahirkan bayi lelaki yang comel dan sihat.. kita panggil je dia Norma ye.. so, selepas Norma melahirkan anak pertama dia tetiba jatuh sakit.. aku ingat lagi masa tu Moon kata ingatkan penyakit misteri.. siapa tak sedih? orang lain selepas melahirkan anak, gembira menyambut kehadiran orang baru.. lagi-lagi anak pertama.. buat yang ada pengalaman manisnya memeluk anak pertama mesti faham bahagianya rasa tu..


-Norma bersama Rafiq-


tapi Norma tidak menerima nasib sebegitu.. selepas je bersalin Norma stay di rumah Moon.. nasib ada kakak ipar dan abang ipar yang penyayang, prihatin dan mengambil berat.. Moon lah yang menguruskan anak Norma yang bernama Rafiq. bila pegi hospital, buat check up semua.. barulah tau yang Norma sebenarnya menghidap cancer.. sebak mengenangkan nasib Rafiq yang baru lahir tapi tak sempat merasa belaian seorang ibu.. tak sempat merasa susu ibu.. ok aku sebak. hmmmmm..


Suami Norma, Talib ke hulu ke hilir menguruskan isteri yang terlantar sakit.. aku tak boleh bayangkan bila Moon selalu datang melawat Norma sambil bawak Rafiq... Norma hanya mampu pandang tak mampu membelai bayi kecil itu.. tabahnya Talib suami Norma.. hanya Tuhan yang tau apa ada di hati Talib.. apa ada di hati Norma saat melihat Rafiq..


-siapa sangka selepas setahun perkahwinan,
dikurniakan cahaya mata dan bermula sebuah penderitaan-

-Talib sentiasa ada disisi isteri-

Dugaan bertimpa-timpa.. sampai Talib pon aku tengok dah susut sangat badan dia.. condition Norma plak tak menentu.. kadang lepas operation dia ok.. kadang dia tak ok.. hati mana lah yang sanggup tengok penderitaan ditanggung mereka..

-Talib bersama Rafiq-

-tangan Norma yang lebam-

-gambar terkini baby Rafiq-

Moon dan suaminya Sutan ni aku kenal dah lama.. diorang baik dan lembut.. aku tau Moon malu, Talib malu nak mintak tolong aku buatkan entry nie.. tapi berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.. dalam serba salah tu aku rasa tak pelah Moon, kita usaha je..

kepada sesiapa di luar sana yang rasa ingin sama-sama mengurangkan beban Talib.. korang boleh buat sumbangan ikhlas.
cimb




01070068677528




Noormawati Mohd Rasif

aku rasa ramai yang nak membantu, cuma tak tau cara.. ini tiada paksaan langsung.. tak kira lah kalau kita mampu nak derma RM5 sekalipon, janji ikhlas..kalau ada sikit-sikit sumbangan ikhlas dari korang utk Norma, InsyaAllah duit tu akan keluarga dia gunakan untuk kos rawatan Norma yang menelan belanja ribuan ringgit.. baru-baru nie kos untuk injection je dah menelan belanja 10K.. sumbangan tu juga akan digunakan utk bayaran ambulans.. kos untuk beli susu untuk Norma minum.. dan mungkin selepas ni keluarga Moon akan ikhtiar perubatan-perubatan lain yang dah tentu memerlukan belanja.

Moon malu nak buat benda ni actually.. nampak macam meminta-minta..tapi yang penting niat demi untuk membantu Talib dan anak dia Rafiq, maka Moon dan Sutan terpaksa tolak perasaan malu ke tepi..lagipon aku rasa tak salah kot.. bukan paksaan.. kot-kot korang ada rasa nak bersedekah boleh lah bantu-bantu ringankan beban orang yang dalam kesusahan..

hanya Tuhan yang dapat membalas jasa murni atas sumbangan ikhlas korang.. Sama-sama kita doakan semoga keluarga Talib dilindungi Allah dan semoga Norma cepat sembuh supaya dia berpeluang melihat Rafiq membesar di depan mata dan dapat mencurah kasih sayang buat suaminya Talib... Amin....


TOTALLY COPY & PASTE dari KasihAleeya

Thursday, July 14, 2011

Apabila stokin disalah guna...

stokin busuk


AMARAN...!!! Jangan Baca Entri 18sx ini jika tidak suka.

Ha.. korang sebelum ni pernah tak fikir yang stokin ada kegunaan lain selain untuk menyetokinkan kaki korang? 

Mesti korang tak pernah fikir, betul tak? Ok.... kali ni ketam batu nak tunjuk 1 gambar yang mana stokin mempunyai dwi-fungsi iaitu sebagai sarung kaki dan jugak boleh digunakan sebagai kondom..

Kondom...??? Biar betul.. macam mana pulak stokin boleh jadi kondom... stokin is stokin, kondom is kondom. Nampak beno nipunyer....

Eh.. korang tak percaya eh? Sabar dulu.. kalau tak percaya korang tengoklah gambar kat bawah tu. Tu pun kalau korang beranilah.. Dosa Mr. ketam tak mau tanggung k..






Betul tak stokin leh jadi kondom???

Yang Botak tu paling Macho... HAHAHAHA

Mengiring Bersama Ketam Batu




Salam semua.. Kalau Mr. ketam buat segmen, Korang semua nak join tak..? nak.. nak... nak... Ha.. macam tu lah. Korang memang sporting + sempoi + hensem + cantik. Terima kasih banyak-banyak sebab korang sokong Mr. Ketam. 

OK... Kalau korang nak join, korang teruskan mengiring bersama ketam batu, 

Cara-caranya sangat MUDAH...!!! 

1. Wajib jadi "FOLLOWER" Mr. Ketam

2 . Buat 1 entri bertajuk : Mengiring Bersama Ketam Batu 


3. Letakkan "HEADER" di atas dalam entri korang
( linkkan image tu kepada entri nie k )

4. Tagkan 3 orang rakan bloggers korang
( lepas tag, bagitau pada dorang )

5. Tinggalkan "Link URL" entri korang di ruangan komen segmen ini.
(Mr. ketam akan "mengiring" ke blog korang)

SELESAI...!!! 


Tujuan "Mengiring Bersama Ketam Batu" :

1. Menambahkan kenalan Mr Ketam dan juga bloggers yang "join" segmen ini.

2. Berkongsi ilmu sesama bloggers.

3. Mengeratkan silaturrahim sesama bloggers.

4. Memceriakan dunia blogging.
( Tak kenal maka tak CINTA, sudah kenal, tak semestinya BERCINTA )



Mr. Ketam TAK PAKSA korang join, IKHLAS K... 

Wednesday, July 13, 2011

DARA : Penting sangat ke benda tu?

Korang paham ke simbolik gambar ni?
pianjam dari google.

Erk... terdiam sekejap bila ada orang tanya aku tentang DARA. Apa benda DARA tu..? Orang cakap macam tisu, nipis dan mudah koyak. Betul ke sampai macam tu skali..? Lagi-lagi kalau ada "benda" atau "objek" yang memasuki kawasan tu, memang DARA tu akan terkoyak. 

Aiseh.. Kalau DARA tu terkoyak macam mana? Boleh ke dijahit guna mesin jahit cap singer..? Kalau boleh memang "cun"lah. Dan kalau boleh pasti ramai yang nak kekalkan "status" DARA. Apa jadi kalau orang tu dah takde DARA..? Masih laris macam goreng pisang panas ke ? atau setakat lepas sesak.

DARA tu penting sangat ke..? 

Ok, kalau berminat teruskan "mengiring" kalau tak berminat, ketam batu tak halang untuk korang ke "page" lain.

Kali ni Mr. ketam nak kongsi sesuatu yang mungkin amat berguna bagi kaum yang memiliki DARA. Biasanya kalau time malam-malam macam ni Mr. ketam suka melepak ngan kawan. Biasalah.. jiwa muda katakan. Tak mudalah kalau tak keluar melepak. "Port" yang paling sesuai melepak ialah kat bawah tiang lampu jalan yang memang disediakan bangku untuk kitorang melepak. 

Kalau dah melepak tu, macam-macam lah cerita yang dikongsikan dengan kawan-kawan lain. kalau ada 5 orang yang melepak, maka kami ada 5 topik yang nak dibualkan. semua ikut kepala masing-masing. Macam korang yang perempuan-perempuan tu.. korang kalau dah melepak mesti korang berborak bagai nak rak. betul tak..?

Topik yang paling "feveret" kami bual ialah topik perempuan. Al-maklumlah... lelaki ni nafsu dia 1, apa lagi kalau bukan perempuan. Dari atas sampai bawahlah kitorang mengkaji tentang perempuan, Rupanya banyak juga yang Mr ketam tak tahu dalam hal ini. 

Mamat yang pertama mulakan cerita dia. Semalam aku keluar ngan awek aku, Kami pun keluar ah tengok wayang. Kami masuk "hall" jam 11.45.. Korang tau tak..? Dalam  "hall" tu tak ramai oranglah, ade la dalam 13 orang. Memang best wa cakap lu... Line clear weh.. takde orang yang nampak apa yang kami buat. Aku pun ape lagi.."bil air dah tertunggaklah katakan". Aku tak lepaskan peluang ni. Mula-mula aku letak tangan kat betis dia.. dia macam tak kisah jer, dia cakap kat aku dia suka. Lepas tu korang tau tak ape dia cakap kat aku? Dia minta "aiskrem".. Korang rasa patut tak dia minta "aiskrem" time tu? Gile... macam mane aku nak keluarkan "aiskrim" aku time tu. Aku juz bagi dia raba-raba jer "aiskrem" aku. Dalam masa yang sama aku pun buat dia sampai sesak nafas.. Time tu mulalah dia mengeliat.. Nasib bait dia tak menjerit dalam "hall" tu. Kalau tak naya jer.. (kami 4 orang yang mendengar gelak terbahak-bahak time tu). Lepas tu dia sambung lagi, dia cakap syok jugak "main" dalam panggung wayang. Itulah kali pertama dia buat mcam tu katanya. Dalam hati Mr. ketam cakap, patutlah semalam aku g ajak sembahyang jumaat dia bagi banyak alasan.

Tukar pulak giliran yang kedua, yang ni dia cakap tentang lumba haram. Biasalah kan... kalau dah namanya "Mat Rempit" kalau tak berlumba memang tak sah lah. Jiwa kelajuanlah katakan...Hati banyak kering wo.. tak takut mati atas jalan raya. Dia cakap kelmarin dia memang lumba, Hadiah dia mang bes lah Mr ketam cakap ngan korang.. Sape taknak RM1000 ditambah pulak perempuan seksi kan..? Bak kata orang kucing takkan lepaskan ikan depan mata. So dia ceritalah... " weh, korang tau tak.. malam tadi kitorang "kenduri" cikaro budak kampung sebelah. Ade hati dia nak makan awek aku.. Moto dah la tak laju, nak 'race" dengan moto aku, jawabnya budak tu makan asap moto aku lah.. perghh...!!! memang sedaplah awek budak tu, "cutting" dia 36,28, 30..Meh lah tengok video kami rakam semalam.  Tak sangka aku pulak yang dapat rezeki ayam togel semalam. Dalam hati Mr. ketam cakap, budak ni dah sah belum mandi wajib... ntah-ntah niat mandi wajib pun tak tau. 

Sampai pulak giliran budak yang ketiga, dia ni baru balik kampung. Kami melepak malam tu sebab dia lah. Yela...kawan lama balik kampung, mestilah nak jumpa dan borak-borak. betul tak..? Bila lagi nak keluar dan melepak macam zaman dulu-dulu.. Dia ni lagilah setan... Opss.. maaf geng. tercakap kamu setan pulak. Mana tak setannya, Dah banyak minah dia rasa.. Kira dia ni tak kawen pun takpe... sebab tuntutan batin dia dah lepas. Bak kata orang memang "expert" lah dia ni. Dia dah kaji dulu macam mana nak buat gurl tu terangsang dengan cepat. Macam mana nak buat gurl tu menjerit sampai jiran sebelah dengar.. Perghhh... Mr ketam cakap, mamat ni memang powerlah.. Banyak minum tongkat ali... Lepas tu, dia teruskan cerita... korang kalau nak buat gurl tu cepat "stim" senang jer.. Mula-mula korang....." rasanya Mr. ketam tak mo sentuh bab ni." Dia syok bercerita... sampai kami terbayangkan apa yang dia cerita. Dia cakap lagi, gurl yang sedap badan dia "macam ni macam ni". Lepas tu kalau nak tau gurl tu ada dara atau dah takde dara cara dia "macam ni macam ni". Dia sambung lagi... korang kalau nak tau gurl tu tengah melayan nikmat "macam ni macam ni" time tu korang kena mendayung sampai dia rasa nak mengigil. Mr. ketam tercenggang mendengar dia cerita. Fuhhh... barulah Mr. ketam tau. Al-maklumlah.. belum pernah rasa nikmat macam tu. Sebab tu Mr. ketam jadi 'batak" sekejap. Dalam hati, Mr ketam cakap gile ah mamat ni.. tak sangka aku ada kawan sehebat pelakon video lucah. 

Sekarang tiba giliran Mr. ketam untuk bercerita... Tapi sebelum aku bercerita, aku nak tanya korang 2 soalan. Boleh tak..? (dorang pun cakap boleh). Mr. ketam meneruskan soalannya. " Korang semua kalau nak kawen nanti apa ciri-ciri perempuan yang korang nak? Korang nak yang ada DARA atau yang dah takde DARA..? "

(setelah diringkaskan)

4 orang kawan Mr. ketam bagi jawapan yang lebih kurang sama...Untuk soalan pertama, dorang cakap kalau boleh dorang nak perempuan yang baik... lemah lembut... bersopan santun... boleh menjadi ibu yang baik untuk anaknya... tak alim pun tak pe, yang penting ada didikan agama (dorang cakap, yela.. aku pun tak alim. takkan nak cari yang ustazah kot. nanti malam pertama kene khatam quran dulu baru boleh sentuh) Lalu kami pun gelak.. Lepas tu dorang sambung bagi jawapan, dorang cakap lagi, dorang nak perempuan yang pandai menghormati, pandai layan suami, baik kepada ibu bapa, berpakaian sopan (tak tutup aurat pun takpe sebab yang pakai tudung pun berlambak dalam video lucah, kata salah seorang dari kawan Mr. ketam ) kami pun gelak lagi... kalau boleh, kami nak gurl yang "caring" sebab boleh jaga time kami sakit. DAN....Kalau Mr ketam taip semua ciri-ciri kat sini jawapnya korang baca sampai pagi esok. OK, Mr ketam ringkaskan.... Dipendekkan cerita, dorang nak perempuan yang ada sifat-sifat keibuan untuk dijadikan calon isteri.

Untuk soalan kedua, dorang dengan tegas cakap " AKU TAK NAK SISA ORANG LAIN "... Mr. Ketam garu kepala... sambil kening berkerut-kerut. Dalam hati Mr ketam cakap, Lorhhh... Macam tu pulok??? Habis yang korang "makan" tu nak pass kat sape??? 

Lepas je dorang jawab 2 soalan Mr. ketam, Mr. ketam cakap kat dorang... "Idea aku dah hilang sebab dengar jawapan korang yang macam tu". Dorang dengan muke "toye" tension dengar jawapan Mr. ketam... Kawan yang ak sempat nak cerita tentang dia pun hilang "mood" untuk kongsi cerita malam tu dan merajuk terus ajak kami balik rumah masing-masing.

Hanya korang yang boleh meletakkan kayu pengukur sama ada DARA itu penting untuk dipertahankan atau tidak. Semoga korang semua dapat pengajaran daripada kisah ini... Jika ada salah dan silap, terkasar bahasa atau sebagainya Mr. ketam mohon maaf dengan penuh keikhlasan....

Sebenarnya ini adalah cerita rekaan Si ketam Batu...Sekian.