Cara mendaftar KakaoTalk - kelebihan & keistimewaan

Published On :)

Korang semua pernah dengar "kakaotalk" tak..? untuk pengetahuan korang, kakaotalk ni sejenis aplikasi meseenger untuk pengguna android, smartphone, iOS, blackberry dan seangkatan dengannya. Dalam erti kata lain, kakaotalk ni sama macam "LINE" & "WECHAT" yang korang guna sekarang ni. Daripada apa yang aku baca dan tahu, dikatakan kakaotalk lebih friendly atau dengan ayat mudah ianya lebih mesra pengguna. memang sesuai untuk kaki chatting.

Keistimewaan & kelebihan KakaoTalk
1. Aplikasi KakaoTalk membolehkan korang membuat "file sharing" iaitu mengirimkan serta menerima gambar, video, voice note, dan sebagainya. 

2. Aplikasi KakaoTalk terintegrasi ke dalam sistem, sehingga pesan baru akan tetap diterima walaupun smartphone atau gadget korang dalam kondisi offline, dan ia akan sampai kepada korang ketika smartphone korang dalam mode "online".

3. Pesan akan dikirimkan secara langsung, dan status pesan yang dikirimkan dapat terlihat melalui berbagai notifikasi yang ada 

4. Aplikasi KakaoTalk bersifat global dan tidak terbatas. Lebih kurang macam globalisasi la tu...

5. Tidak ada iklan yang muncul ketika anda sedang menggunakan aplikasi KakaoTalk ini.

6. Privasi anda akan terjaga kerana terdapat "Passcode Lock", dan korang dapat menyimpan "chatting data" dengan menggunakan fitur "Backup" dan mengirimkan data tersebut ke email. 



Cara Mendaftar KakaoTalk 

Untuk menggunakan KakaoTalk adalah sangat mudah, firstly korang mesti "install" aplikasi KakaoTalk.

1. Download aplikasi tersebut dari website ataupun dari platform application store masing – masing, seperti Google Play, iTunes, dan BlackBerry App World. 

2. Install aplikasi tersebut di smartphone atau gadget korang. 

3. korang akan diminta untuk mendaftarkan nomor telefon dengan menggunakan format antarabangsa, iaitu tanpa menggunakan nombor "0". Hal ini disebabkan KakaoTalk menggunakan nombor telepon korang untuk mendaftar terus  ke dalam databasenya. 

4. KakaoTalk kemudian akan mengirimkan code confirmation via SMS ke nomor telepon korang, seterusnya korang perlu masukkan kod tersebut untuk langkah selanjutnya. Setelah korang melakukan confirmation code, bermakna korang sudah boleh menggunakan KakaoTalk. 

5. KakaoTalk akan secara automatik mendata phonebook anda, dan ianya  menggunakan aplikasi ini akan secara automatik menjadi kenalan korang di KakaoTalk. 

Untuk melihatnya, korang hanya perlu menekan tab "Friends", dan mereka yang sudah menggunakan KakaoTalk akan muncul, dengan status dan avatar di samping nama mereka. 

6. Untuk memulai chat, korang hanya perlu "mengklik" nama rakan korang  di tab Friends tersebut. 

7. Korang boleh mengubah profile, seperti menampilkan profile picture, mengganti display name dan status message, serta membuat ID KakaoTalk dengan menekan tab Settings, lalu menekan tab My Profile. 

8. Korang juga boleh mencari teman anda dengan memasukkan nomor telepon atau ID KakaoTalk rakan korang  di tab “Name/Phone No. Search” pada tab “Friends”, atau dengan cara menekan tab “Friends?” dan mengklik tab “Add” pada salah satu Plus Friends yang korang inginkan. 

9. Korang juga dapat mengundang teman anda untuk menggunakan aplikasi KakaoTalk dengan menggunakan pilihan "Tell A Friend"

Selamat menggunakan "kakaotalk" dan selamat mencuba...
Comments

This is one of your favourite? Just do like your own..


Click here.. Maybe its for you.