Salah ke kalau tak letak sumber?

Published On :)
Ramai blogger yang copy paste entri orang lain tanpa letak sumber dalam entri mereka. Salah ke..? Setahu aku, dalam dunia blogging tidak ada istilah betul atau salah kalau korang copy paste artikel orang lain tanpa kredit atau meletakkan sumber. 

Melainkan artikel itu adalah hak cipta terpelihara yang dilindungi dibawah akta percetakan. Atau, artikel itu adalah artikel yang dibuat oleh tokoh atau orang profesional yang mana penulisannya telah diiktiraf dalam bidang akademik.

Kalau sekadar blogging untuk berkongsi minat atau infomarsi terkini, tidak menjadi kesalahan besar kalau korang tak sertakan sumber dalam entri tersebut. Dalam buku pdf yang bertajuk "buat duit internet" yang aku beli melalui online, menyatakan bahawa tiada undang-undang yang mengatakan wajib meletakkan sumber untuk entri yang di copy paste. 

Aku panas bila ada orang cari pasal dengan aku melalui ruang komen yang berbunyi "kalau dah copy letak sumber". WTF.. apakah ini semua? sengaja bikin sakit hati dan mencari pasal diwaktu yang indah seperti ini. Dan bila aku check dia punya blog, terdapat entri yang sama dengan entri yang aku copy paste. kebetulan gambar entri juga sama dan saling tak tumpah.

Aku pun apa lagi, cepat-cepatlah tukar gambar lain supaya dia tak perasan yang aku copy paste entri dia. 

Yang buat aku rasa jelek, bila tengok entri dia sendiri tidak nyatakan sumber sedanglan bila aku google, ramai blogger yang buat entri yang sama. WTF... Apakah ini semua..? Mungkin orang ini nak tunjuk yang dia otai dalam bidang blogging. 

Apapun, niat tu penting... tak perlu kredit untuk dapat populariti kalau entri itu bukan hasil coretan kamu sendiri.

Sebagai maklum balas kepada yang berkenaan, aku dan komen dalam entri kamu yang sama tapi tak serupa dengan entri aku. Korang semua boleh tengok apa yang aku komen. just see and dont say any word. :)


Comments

This is one of your favourite? Just do like your own..


Click here.. Maybe its for you.