Google+ Followers

10 punca sperma tidak berkualiti

Published On :)

1. Ubat-ubatan terlarang
Semua jenis ubat-ubatan terlarang seperti ganja, kokain, dan pil ekstasi akan menyebabkan lelaki menderita impotensi atau ereksi yang lemah dan kualiti sperma juga akan menurun sehingga tidak mampu mempersenyawakan sel telur wanita.

2. Steroid
Kesan sampingan daripada streoid ternyata sangat berbahaya kerana ia menyebabkan kerosakan hati, menyebabkan peningkatan tahap kolesterol yang tinggi, pertumbuhan terbantut, masalah rambut gugur, masalah pada ginjal dan kemandulan.

3. Alkohol dan Minuman Keras
Alkohol yang dikonsumsi banyak atau sedikit akan mengganggu sistem syaraf dan membuat pembuluh darah menjadi sempit yang menyebabkan peminum alkohol menderita disfungsi ereksi. Selain itu sperma yang dihasilkan oleh zat dalam tubuh akan menjadi lemah dan tidak berkualiti.

4. Olahraga terlampau
Olahraga yang "overdos" akan menyebabkan suhu tubuh lelaki meningkat terutama di daerah skrotum, tempat sperma dibentuk. Lingkungan sperma harusnya berada dalam suhu yang lebih rendah dari suhu tubuh. Olahraga secara intens dan overdos akan membuat lingkungan sperma menjadi tidak optima sehingga sperma yang dihasilkan tidak berkualiti

5. Kekurangan Vitamin C
Vitamin C adalah salah satu unsur yang sangat diperlukan oleh tubuh manusia terutama dalam sistem reproduksi lelaki. Kekurangan vitamin C dalam menu makanan sehari-hari akan menyebabkan kemandulan.

6. Merokok
Merokok menyebabkan pembuluh darah menjadi sempit sehingga zat-zat yang berguna bagi pembentukan zigot (sel sperma) akan terhambat. Hal ini menyebabkan lelaki  yang merokok akan menderita impotensi dan kualiti sperma menjadi sangat buruk.

7. Gizi Makanan Rendah
Pola makan tidak teratur atau terlalu banyak mengkonsumsi makanan tidak bergizi juga membuat kualiti sperma menurun. Makanan seharusnya kaya dengan unsur-unsur mangan, seng dan selenium. Kekurangan zat-zat tersebut akan menurunkan kualiti sperma.

8. Lingkungan Kerja Berbahaya
Lingkungan tempat kerja yang berbahaya seperti laboratorium kimia dapat membuat sperma jadi rosak. Radiasi komputer dan alat elektronik lainnya juga boleh menyebabkan kualiti sperma menurun. Sebaiknya hindari lingkungan yang tidak sihat yang dapat mempengaruhi sperma.

9. Celana Terlalu Ketat
Celana ketat dan terbuat dari bahan jeans akan membuat lingkungan disekitar kelamin menjadi panas. Suhu panas tidak baik bagi pertumbuhan sel sperma.

10. Ubat-ubatan Antibiotik
Ubat-ubatan antibiotik untuk mengubati infeksi atau penyakit tertentu memiliki efek samping menurunkan kualiti sperma. Penggunaan ubat-ubatan tersebut dalam jangka waktu lama bisa menyebabkan kemandulan. Disarankan agar anda selalu berkomunikasi dengan doktor perihal ubat yang anda konsumsi.
#ketam batu rasa info ni sangat berguna untuk mereka yang sangat mementingkan kualiti sperma, khususnya kaum lelaki. Kalau "dick" korang tak berfungsi, hilanglah kelakiannya.. :)
Comments

This is one of your favourite? Just do like your own..


Click here.. Maybe its for you.